Saturday, August 14, 2010

Salam Ramadhan

Everybody in the house is not feeling that well at the moment... but hopefully, in this Holy Month of Ramadhan, Allah will give us the strength to fulfill one of our duties as Muslims.


Today is the fourth day of fasting. It's 17 long hours from dawn (Fajr) to dusk (Maghrib) this time around in Ireland. Amazingly, my 7 year old daughter managed to complete her first few days of Ramadhan without looking too tired and complaining too much except for the boredom that set in because she had nothing to do during the day and the constant questions on whether or not it was time to eat. 


Alhamdulillah. She did the full fast anyway. I'm just so proud of her especially since she did it without having the same environment and support (as well as peer pressure) that I used to have when I was a kid in Malaysia. If it was me, I would have given up and ponteng but she did it. 


First berbuka - Brown Sauce a.k.a. kurma daging, her favourite


I hope it's still not too late  to wish all Muslims around the world a good Fasting month. InsyaAllah with Allah's blessing, we will  be able to finish the month without any hassles, give us strength and good health Ameen...!







A few facts about Ramadhan in Malay or you can go here for English version

SELAMAT DATANG RAMADHAN AL MUBARAK 
Sejarah Ramadhan 
1) Ramadhan: ertinya panas terik
2) Bulan di turunkan Al Quran dan disebut (syahru ramadhana) 
3) Berlakunya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan.
4) Bulan dimana nabi mengambil balik Mekah dari tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala. 
5) Di dalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik drpd 1000 bulan. 
6) Di pilih untuk ibadat puasa.
7) Di pilih untuk ibadat2 lain (tadarus Al Quran)

Kelebihan Bulan Ramadhan 
1) Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari siksa kubur) 
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki 
8) Memberi buka banyak pahala
9) Bulan keampunan
* doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa.
* juga doa pada sepertiga malam.
10) 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan - pengampunan, 10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.
 Amalan-amalan di bulan Ramadhan
1) Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
2) Menempah pakaian untuk Ramadhan
3) Niat puasa sebulan pd permulaan Ramadhan
4) Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dapat bangun malam 
5) Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat)
6) Bertadarus secara bersemak (bukan sendirian)
7) Solat berjemaah setiap waktu
8) Solat jemaah di masjid/surau
9) Amalkan Qiyamulail walaupun pendek 
10) Sahur diwaktu akhir
11) Sahur - utk mengelakkan makanan tidak hadam elakkan makanan pedas dan tutup sahur dengan air susu
12) Mandi Janabat sebelum Imsak
13) Kurangkan tidur
14) Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh) 
15) Tunaikan Solat Dhuha
16) Tidur waktu cuti (satu jam sebelum Zohor)
17) Tunaikan solat Rawatib
18) Jaga pacaindera
19) Elakkan gosok gigi pd waktu petang
20) hadiri majlis ilmu
21) Buat baik pd ibubapa 
22) Isteri hendaklah taat pd suami
23) Banyakkan bersedekah
24) Berbuka dgn 3 biji kurma dan air yg belum dipanaskan oleh api
25) Berbuka bersama org tua
26) Jemput tetamu berbuka
27) Kurangkan berat badan 
28) Banyakkan i'tikaf di masjid (lelaki sahaja)
29) Baiki hubungan suami isteri
30) Baiki hubungan jiran
31) Isteri jauhi drpd keluar memakai mekap & perhiasan
32) Elakkan berbelanja berlebihan
33) Kuatkan kesabaran
34) Banyakkan selawat,istighfar,bertasbih
35) Berazam beramal (pada malam Lailatul Qadar)
36) Mengejut anak dan isteri di mlm Lailatul Qadar
37) Elakkan menonton TV yg mengandungi nafsu
38) Elakkan mendengar radio berunsur hiburan
39) Berdoa dgn nada lembut dan merayu
40) Jauhkan bercumbu dgn suami/isteri
41) Mendoakan ibu bapa samaada hidup atau yg meninggal dunia
42) Melazimkan solat waktu
43) Elakkan sebelum berbuka bersiar2 yg menjadikan pandangan liar
44) Elakkan banyak berhutang
45) Melepaskan perasaan sedih melepaskan Ramadhan ditakuti tidak bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang
46) Tunaikan zakat fitrah 

Cara Beramal Di Malam Lailatul Qadar (Malam 21-30) 
1) Kepada Orang Tua Lemah Cara beramal solat Maghrib, Isyak dan Tarawih berjemaah di masjid/surau, ini sudah dikira beramal Al Qadar
2) Orang yg tidak sanggup solat malam yang panjang 
* Baca ayat akhir surah Al Baqarah
* Baca ayat Kursi
* Baca surah Yaasin
* Baca surah Al Zalazah
* Baca surah Al Qafirun
* Baca surah Al Ikhlas

3) Bagi orang yamg kuat dan cergas
* Bangunkan isteri dan anak 
* Mandi
* Solat malam - Tahajjud, Taubat, Tasbih, Hajat, Istikharah, dan baca Al Quran

NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan ) 
* Tarikh turunnya Al Quran
* Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amal2 yg baik 

Cara Sambut Hari Raya 
Jangan sekali2 disambut dgn hiburan, mercun, pesta lampu dan berbagai kemungkaran dan kemaksiatan
Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal(sudah mati) menangis kerana peluang untukberehat telah berakhir. 
Adalah di cadangkan semoga keluarga menziarahi kubur pada petang akhir Ramadhan atau jika kuburnya 
jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat Asar. Semoga mereka diampuni. 
Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh orang yg meninggal dunia dibenarkan pulang ke rumah anak2nya 
dan berdiri di pintu rumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa, sekurang2nya Al Fatihah 
sekali utk mereka. Oleh itu janganlah terlalu gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita 
maka anak2 akan ingat kpd kita.
Takbir Di Malam Raya 
Takbir sebenarnya mempunyai cerita di sebaliknya. Mengikut riwayat, bermula dari peperangan Ahzab. 
Peperangan berlaku di dalam musim sejuk, kemudian Salman Al Farisi mencadangkan supaya di gali parit (Khandak) di
akhirnya peperangan ini di beri pertolongan oleh Allah dan kemudian dirakamkan di dalam Takbir. 
Kesimpulannya 
Bulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia sebaik2 bulan, penuh 
keberkatan, pengajaran, mendidik mempunyai ketahanan dan penuh dgn amalan-amalan
untuk mendekatkan diri kpd Allah dan hubungan sesama manusia. Oleh itu bersiap 
sedialah dari awal supaya ia benar2 mengubah sikap yg baik dan seterusnya 
menjadi insan yg soleh/solehah. Semoga dipertemukan di Ramadhan yang akan datang. 
*Doa utk menghilangkan baran, maklumlah waktu lapar memang lekas naik angin.... 
Rujuk kepada Surah Al-Anbiyakk ayat ke 69. Sebelum minum baca doa dan
tiupkan pada air (utk diri sendiri,anak,suami dll). Insyaallah cuba amalkan.

Wallahua'llam. 
SELAMAT BERPUASA

4 comments:

Rina NAR said...

Well done Ameera, Aunty rina so proud of you!

Lady of Leisure said...

well done sweetie... :)
anyway salam ramadhan to u too..
:)

Unaizah said...

Alhamdulillah Ameera boleh puasa full day. How i wish my son nak puasa full day willingly.... Half day pun tak lepas-lepas ni.

Mummy Nana said...

Thanks auntie auntie semua..

Tulah last year kat Malaysia dia ok jek.. nie dah balik dublin risau jugak psl lama sgt waktu puasa.. tapi alhamdulillah dia ok jek... Xpe.. slow2 kita xboleh paksa kot.. insyaallah nanti mesti ur son ok punya......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...